Als ouder doe je van alles om je kinderen de waarde van geld bij te brengen, maar nu veel financiële zaken zich online afspelen is dat nog niet zo makkelijk. Toch moet je het blijven doen. Ook al kijken je kinderen nog zoveel video’s: ouders zijn de belangrijkste influencers als het gaat om financiële opvoeding.
De Volksbank deed onderzoek onder meer dan duizend ouders. Vaders en moeders zijn bang dat hun kinderen de waarde van geld niet goed leren kennen. Onzichtbare uitgaven zoals abonnementen voor digitale diensten en betalingsapps maken het lastig om alle uitgaven goed inzichtelijk te maken. Ook zijn ouders bang dat kinderen geloven dat geld nooit op kan raken doordat veel financiële zaken online gebeuren.Ouders worstelen er mee dat geld steeds minder tastbaar en concreet is terwijl ze juist graag hun kinderen de waarde van geld willen bijbrengen. Alles wordt steeds duurder en kinderen moeten leren kiezen. Zo maakt één op de drie ouders zich wel eens zorgen om de impulsaankopen van hun kind.
Ouders doen het nodige om kinderen in de leeftijd 8 t/m 14 jaar de waarde van geld bij te brengen. Dit is de top vijf uit het onderzoek van de Volksbank:
Minder vaak genoemd worden het spelen van educatieve spellen over geld en het laten meebeslissen door het kind over gezinsuitgaven.
De Volksbank heeft het platform Ouderwijs ontwikkeld waar je als ouder (maar ook samen met je kind) inspiratie op kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan deze drie concrete tips: